اما  روایاتی  که  پیرامون  امام خمینی (ره)  بیان  شده اند،  محدود  به  روایت  فوق نمی باشند. روایات شگفت انگیزی پیرامون حضرت امام خمینی (ره) در بین روایات اسلامی اعم از شیعه و سنی به چشم می خورد که در این روایات حتی به نام ایشان (روح الله) اشاره شده است. به اولین روایت که از کتاب شیعی بحارالانوار اقتباس شده است توجه فرمایید

« از احمد بن سالم، از محمد بن یحیی بن ضریس، از محمد بن جعفر، از نصر بن مزاحم و ابن ابی حماد، از ابی داود از عبدالله بن شریک از ابی جعفر علیه السلام که فرمود:
ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله(ص) نزدیک شدند و نشستند، پس پیامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، دمپایی اش گسیخته شد و با دمپایی اش اشاره وار به حضرت علی بن ابی طالب(ع) زد، سپس فرمود: همانا از سمت راست خداوند عزوجل – یا از سمت راست عرش – قومی از ما برخاستند که بر منابری از نورند، صورت هایشان نورانی است و لباسهایشان نورانی است، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می اندازد. ابوبکر گفت: ای پیامبر، خدا آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. زبیر گفت : ای پیامبر خدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت: ای پیامبرخدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. سپس حضرت علی(ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه ی روح الله به یکدیگر محبت می ورزند (دلهایشان به هم نزدیک می شود)، درحالی که هیچ نسب یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه ی تو هستند و تو امامشان هستی ای علی. »(بحارالانوار ج65 ص139)

اما منظور از روح الله و منظور از این قوم چیست؟

با توجه در روایت مذکور و نیز وقایع تاریخی، به سهولت می توان دریافت  که  منظور  از روح الله حضرت امام خمینی (ره) و منظور از قوم مذکور، شیعیان ایران و سایر شیفتگان امام خمینی (ره) می باشند، چرا که نام حضرت امام خمینی (ره) روح الله بوده است.

برای آشنائی با این مسئله به تصویر زیر که از شناسنامه ی امام خمینی (ره) اقتباس شده است توجه فرمایید

 



اما ممکن است این سوال و شبهه در ذهن بعضی از خوانندگان محترم پدید آید که ممکن است منظور از روح الله، حضرت عیسی (ع) و یا روح خداوندی که خداوند متعال در همه ی بندگانش دمیده است باشد، نه امام خمینی.

در پاسخ باید گفت که سخنان مذکور صحیح نمی باشد؛ زیرا در دل روایت مذکور، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد  که  منظور  از  کلمه ی  روح الله،  حضرت عیسی (ع) یا روح خداوندی نیست.

درباره حضرت عیسی (ع) باید گفت که ایشان در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) به میان انسانها باز خواهند گشت و هنگامی که ایشان بازگردند نیز حضرت مهدی (عج) به عنوان بزرگترین راهنمای بشریت در دسترس خواهند بود. بنابراین چگونه می توان پذیرفت که در هنگام ظهور حضرت عیسی (ع) و ظهور حضرت مهدی (عج)، گروهی از شیعیان به جای تأسی به حضرت مهدی (عج) صرفاً به حضرت عیسی (ع) تأسی نمایند و در ضمن این شیعیان نسبت به بقیه ی شیعیان و سایر مسلمانان دارای مقامی ممتاز باشند؛ از سوی دیگر اگر قصد روایت مذکور از کلمه ی روح الله، حضرت عیسی (ع) بود، این مطلب می توانست به شکل واضح تری بیان شود و مستقیماً عبارت عیسی (ع) بیان شود.

در روایت ذکر شده قطعاً منظور از روح الله، روح خداوندی که حضرت حق در وجود همه ی بندگانش قرار داده نیز نمی باشد، چرا که این روح الهی مختص شیعیان نیست، بلکه در وجود همه ی انسانها اعم از کافر و مومن وجود دارد. بنابراین نمی توان آنرا مختص شیعیان (آنهم گروهی از شیعیان ) دانست، که صرفاً این گروه به کمک آن توانسته باشند به اتحادی قوی و ممتاز دست یافته باشند.

شواهد مهمی که در روایت مذکور وجود دارد و نشان می دهد که منظور از روح الله، امام خمینی (ره) است، این است که روایت مذکور بیان می دارد که قومی از شیعیان و یا مسلمانان به واسطه ی تمسک به روح الله به مقام ممتازی دسته  می یابند،  نه مسلمانان (قوماً منا علی منابر من نور). از این مسئله می توان  نتیجه  گرفت  که مسئله ی تمسک به روح الله در گروهی از شیعیان اتفاق می افتد و آنها را حتی در بین پیروان رسول الله (ص) ممتاز می نماید.

از سوی دیگر می دانیم که کلمه ی قوم به معنای مردم یک سرزمین می باشد، وگرنه روایت مذکور از کلمه امت استفاده می نمود. مطابق توضیحات ذکر شده در می یابیم که روایت ذکر شده قوم یا مردم سرزمینی از سرزمینهای شیعیان را معرفی می نماید که به روح الله تمسک می جویند و به واسطه ی او دلهایشان به یکدیگر نزدیک می گردد و از مرتبه ای بلند نزد خدای متعال بهره مند می گردند.

با توجه به توضیحات  ذکر  شده،  درمی یابیم  که  شیعیانی  که  به  حضرت  امام خمینی (ره) تمسک جستند و بدون توجه به روابط خویشاوندی و منافع مادی با یکدیگر متحد گشتند حکومت اسلامی را در ایران بر پا داشتند، قومی هستند که پیامبر آنها را تحسین می نمایند و چهره های آنان را نورانی معرفی می کنند.

این شیعیان و عاشقان روح الله در بین شیعیان و سایر مسلمانان مقامی ارجمند و بلند مرتبه دارند. به نحوی که پیامبر (ص) آنها را از بقیه ی پیروان خود متمایز می نمایند (قوما منا علی منابرمن نور) . ای کاش ما شیعیان ایران قدر این موهبت را بدانیم و به سهولت آن را از دست ندهیم.

لازم به ذکر است که روایات دیگری نیز در بین روایات اهل سنت وجود دارند که درهمه ی آنها به کلمه ی روح الله اشاره شده است. البته جزئیات روایت اهل سنت کمی با روایت شیعیان تفاوت دارد، اما مضمون اصلی یکی است. روایات اهل سنت را  که  درباره ی روح الله بیان شده اند در زیر ملاحظه می فرمایید:(11)

 



همانگونه که ملاحظه فرمودید حضرت امام خمینی (ره) یکی از زمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عج) بودند که با قیام الهی خود حکومت جمهوری اسلامی ایران را بنیان نهادند و این حکومت را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) قرار دادند. گرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت جمهوری اسلامی با فراز و نشیب هایی همراه بوده است و احیاناً مشکلات و کاستی هایی در برخی از جزییات آن به وجود آمده است، اما نهال نورس این انقلاب با گذشت زمان و با درایت امام خمینی (ره) و جانشین بر حق ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب تبدیل به درختی تنومند گشته است.

ان شاء الله به یاری خدا و با تلاش تمامی شیعیان جهان و سایر مسلمانان آزاده، این انقلاب می رود تا زمینه های ظهور حضرت مهدی (عج) را بیش از پیش فراهم نماید و گام های موثری در این زمینه بردارد.

در پایان این مقاله باز هم خاطرنشان می شویم که ما از هیچ اشتباهی مبری نیستیم و ممکن است برخی از تحلیل های ارایه شد، نقایصی  داشته  باشند؛  بنابراین  اگر انطباق ها و تحلیل های ذکر شده صحیح نباشند، این کوتاهی از جانب ما می باشد نه روایات؛ هرچند ما تلاش کرده ایم تا از منابع و مآخذ معتبر برای تحلیل های خود استفاده نماییم و بدین ترتیب میزان اشتباهات را به حداقل برسانیم.

جا دارد که در  انتهای  مقاله،  تشکر ویژه ای  از  برادران لبنانی  نماییم  که  در  سایت  « ملتقی الجنوب المقاوم » و در مقاله ای با عنوان « فاتح عصر الممهدین » به معرفی امام خمینی (ره) پرداختند و به صورتی کاملاً مستند این امر را پیگیری کردند. بخشی از روایات مورد استفاده در مقاله ی ما، با راهنمایی مقاله ی مذکور تهیه و فراهم شده است.

در پایان از خداوند متعال خواستاریم تا به مسلمین ایمان، درایت و قلبی پولادین عطا نماید و چشم ایشان را به جمال منجی عالم بشریت (عج) روشن نماید.
به امید ظهور منجی موعود حضرت مهدی صاحب الزمان (عج).

 

منبع : کاری از: خادم الامام (عج)-وعده صادق
 با یاری: خادمة الزهراء (س)

نوشته شده در تاریخ شنبه پانزدهم خرداد 1395    | توسط: مشکان    |    | نظرات()