3-1 دریای سفید و جزیره ی خضراء

دریای سفید، همان دریای مدیترانه است که در زبان عرب آن را «البحر الابیض المتوسط» می نامند. دلیل نام گذاری آن نیز، سفید بودن آب دریا، به دلیل نوع رسوبات آن است. 
جزیره ی خضراء نیز قسمتی از انتهای جنوب غربی اسپانیای فعلی (اندلس قدیم) است که به همین نام در گذشته اشتهار داشته است و در حال حاضر نیز با نام Algeiras شناخته می شود. 
در سال (91، ه ق) «موسی بن نصیر» (فرمان دار آفریقا از طرف «ولید بن عبدالملک») و طارق و یکی از فرماندهان سپاهش، آن جا را فتح کردند. از این تاریخ تا قرن نهم و دهم، جزیره خضراء در دست مسلمانان بود و حاکمانی از طرف خلفای اموی، عباسی، امویانِ اندلس و فاطمیانِ مصر، بر آن جا منصوب می شدند. پس از آن نیز بین مسلمانان و مسیحان دست به دست می شد. به هر حال جزیزه خضراء مکان مشهوری در اندلس (اسپانیای فعلی) بوده است. 
به نظر می رسد، علی بن فاضل، در سواحل جنوبی مدیترانه سیر کرده و از سرزمین بربرها گذشته و به جزیره ی خضراء نیز رفته است. 

3-2 حکومت موحدین

سرزمین مصر و شمال آفریقا، چندین قرن تحت استیلای حکومت فاطمی (از فرق شیعه) قرار داشت. همچنین دولت موحدین که با عقاید انحرافی مرابطین و ... به ستیزه برخاست از نظر پایه های فکری، شباهت زیادی به شیعه داشت.
موحدین از سال 517، ه .ق به نبرد با مرابطین پرداختند و در سال 541، ه .ق اندلس را فتح کردند. بنیان گذار این حرکت، شخصی به نام «محمد بن عبدالله تومرت» بود که در «سوس» قیام کرد و خود را از فرزندان «حسن مثنی» می دانست. افکار و عقاید وی عبارت بود از: مبارزه با منکرات و فساد حاکمان، تکیه بر نام «مهدی آل محمد» و تبلیغ وسیع از اهل مهدویت و حتی ادعای مهدویت (این که او مهدی موعود است) و ... .
آنان بر قسمت غربی اندلس تسلط یافته، جزیره خضراء، اشبلیله و قرطبه را فتح کردند.
پس مهم ترین ادعای آنان (ترویج موضوع مهدویت و ادعای آن از سوی محمد بن تومرت) می توانست در شکل گیری داستان جزیره ی خضراء نقش داشته باشد. این عقیده در میان پیروان او باقی ماند، به گونه ای که برخی از آنان مرگ تومرت را منکر شدند و باور داشتند که او بار دیگر ظهور خواهد کرد.
از طرفی، مسلمانان در آن زمان دارای نیروی دریایی قدرتمند و کشتی های فراوانی بودند و بر کلیه ی سواحل دریای مدیترانه تسلط داشتند و دولت موحدین نیز در آن زمان، در اوج عظمت بوده، پایگاه دریایی بزرگ و نیرومندی تاسیس کرده بودند.

از مجموع آن چه در این بخش گفته شد برمی آید که:

1. تفکر مهدویت و تکیه بر ظهور مصلح فاطمی (از نسل فاطمه زهرا(س)) از جمله موضوعاتی بوده که در آن سامان تبلیغ می شده است و عده ای در آن سامان مدعی مهدویت بوده اند. دولت فاطمی نیز «تفکر مهدویت» را نشر می داده است. 

2. امکان دارد علی بن فاضل، خود به سرزمین اندلس و جزیره خضراء مسافرت کرده باشد و در زمان سفر او، در جریزه خضراء، حکومتی شیعی و از اعقاب موحدان و یا خاندان های دیگر شیعی حاکم بوده اند؛ ولی علی بن فاضل، مهدی موعود مورد ادعای آنان را با معتقدات شیعه ی اثنا عشری، اشتباه گرفته و هنگام نقل نیز، عقاید خود را با آن مخلوط کرده است. 

3. احتمال دارد علی بن فاضل، خود به سرزمین اندلس و ... سفر نکرده است بلکه از دیگرانی که در آن سرزمین (و جزیره خضراء) تردد داشته اند، اخباری را از حکومت مهدی (ابن تومرت) و فرزندان و جانشینان او و یا دیگر حکومت های شیعی، شنیده و آرمانهای خود را با آن چه که شنیده است، تطبیق داده و یا داستانی از سفر خود به جزیره خضراء بیان کرده و افرادی هم که آن را شنیده اند (به علت کم اطلاعی از حوادث تاریخی آن زمان)، بدون هیچ نقدی، نقل کرده اند. 

حاصل آن که ماجرای جزیره خضراء، مخلوطی از واقعیات آن زمان است که رنگ شیعه اثنا عشری به آن زده شده و در کتاب های شیعه راه پیدا کرده است. 
ارتباط بین جزیره ی خضراء و مثلث برمودا نیز منتفی است و به هیچ عنوان، نمی توان آن دو را بر هم تطبیق داد و آن جا را محل زندگی امام زمان(عج) دانست. علاوه بر این که مثلث برمودا، همواره محل زندگی، مسابقه، تفریح و ... بوده است و مشکلات یاد شده برای کشتی ها و هواپیماها در بعضی از کتاب ها، همیشگی نبوده و گاهی اتفاق می افتاده است. 
در پایان، گفتنی است، در موضوع امام زمان(عج) که از عقاید حتمی و جهانی همه مسلمانان است، سزاوار نیست که با اتکا به خبرهای غیر موثق و حدسیات، سخن گفت. 

منبع :وعده صادق

نوشته شده در تاریخ جمعه ششم بهمن 1391    | توسط: مشکان    |    | نظرات()